Internet to stała część życia naszego społeczeństwa. Klienci naszych firm spędzają większość dnia będąc on-line. Nawet jeżeli część klientów firmy to osoby starsze, to musimy pamiętać, że również takie osoby coraz częściej wykorzystują sieć do poszukiwania informacji o produktach i usługach. Ponadto, przyzwyczajenia „przesuwają się” z czasem i to, co dzisiaj jest normalne dla 40-latków, za 5 lat będzie normalnie dla 45-latków, itd.
Obecność w internecie powinna być traktowana jako jedna całość połączona z tym, co firma oferuje poza siecią. Nie można traktować osobno poszczególnych elementów – strona www musi przedstawiać informacje spójne z tym, co dzieje się na firmowym fanpage, a reklamy AdWords muszą wskazywać na istniejące podstrony, itd. W bardziej zaawansowanym modelu, ale już prawie „standardowym”, oferta internetowa musi być również osiągalna offline. Użytkownicy (klienci) stale przenikają przez kanały, w których działa firma. Dzisiaj oglądam coś na stronie, ale jutro chcę to kupić w sklepie stacjonarnym i na odwrót.
Co to wszystko oznacza?
Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, kim są Twoi klienci, w jaki sposób kupują i gdzie przebywają. Oczywiście, nikt nie udzieli pewnej odpowiedzi na te pytania. Wiele można wywnioskować z bieżącej sprzedaży. Dalej trzeba przyjąć pewne założenia i systematycznie je weryfikować.
Obecność w sieci najczęściej zaczyna się tak: kupuje się stronę internetową. Wydaje się na stronę kilka tysięcy złotych i … Nic. Jest 50 odwiedzin w miesiącu. Super. Strona internetowa to już nie jest „must-have” każdego biznesu. Przykładowo w biznesie będącym np. lokalnym salonikiem fryzjerskim pierwsze skrzypce zagra fanpage na Facebooku, potem aplikacja mobilna do rezerwowania wizyt a dopiero później (być może) strona internetowa. Podany przykład stawia na ruch od znajomych i ludzi żyjących w okolicy, którzy nie wpisują w Google „fryzjer” + nazwa małej miejscowości. Klienci w tym przypadku bazują na tym, co zobaczą na swoim wallu na fb. Oczywiście przykład uprościłem, chodzi tutaj o przekazanie idei.
Jeżeli chcę sprzedawać żelki przez internet, to jak zacząć? Budując sklep internetowy za kilkanaście tysięcy złotych? Zdecydowanie nie. Dla wielu osób pomysł sprzedaży żelków przez internet może się wydawać absurdalny, więc należy jak najmniejszym kosztem zweryfikować podstawowe założenie – „czy ktokolwiek kupi żelki przez internet?”. Aby tego dokonać można wykorzystać np. Allegro. Jest to szybki kanał dotarcia do potencjalnych klientów, a w przypadku wielu kategorii ponosi się wyłącznie koszt prowizji od sprzedaży. Równolegle sprzedaż należy wspierać działaniami marketingowymi np. na Facebooku lub stronach gromadzących potencjalnych klientów. Dopiero po jakimś czasie, gdy udowodnimy sobie, że założenia są spełnione, można obecność w sieci rozbudowywać.
Zaplanujmy działania
Doskonale zdaję sobie sprawę, że nie od razu Rzym zbudowano i wiele działań po prostu wymaga czasu. Sam buduję obecność w sieci swojej firmy oraz firm kilku klientów i wiem, że do pewnych rzeczy trzeba dojrzeć. Dojrzewają klienci, właściciele, pracownicy. Jeżeli nie dysponujemy nielimitowanym budżetem, to kroki należy odpowiednio zaplanować i pozostawić sensowny margines, który pozwoli nam elastycznie podejść do sytuacji, którą będziemy mieć za 6, 12 i więcej miesięcy.
Przeważnie jednak, mimo ograniczonego budżetu, wielu działań się nie robi z innych powodów. Są to głównie:
- brak motywacji
- brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia
- brak wiary w skuteczność
- oporne podejście do zmian
Przykładowo budowanie bazy pod newsletter albo publikowanie kilku zajawek na firmowym fanpage w miesiącu to nie są wielkie rzeczy. Oczywiście, jeżeli to wszystko ma spoczywać na głowie właściciela, który jest jednocześnie marketingowcem, sprzedawcą, dyrektorem operacyjnym i samym wykonawcą wszelkich działań, to nie ma prawa się udać.
Nasza oferta
Skorzystaj z naszej oferty, aby przeorganizować swoją obecność w sieci lub utworzyć nowe kanały zsynchronizowane z pozostałymi, które już posiadasz.
- zbadamy kim są Twoi klienci, gdzie bywają i jak do nich dotrzeć
- zaprojektujemy strategię sprzedaży w internecie z uwzględnieniem omnichannel
- dopilnujemy realizacji strategii
- stworzymy poszczególne elementy strategii
- pomożemy zbudować sprzedający fanpage
- uruchomimy sprzedaż na Allegro
- stworzymy Twoją stronę www lub sklep internetowy
- pomożemy Ci sprzedawać w internecie