fbpx

Przyjaźń z Google: czy warto inwestować w tę relację?

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

Przyjaźń z Google: czy warto inwestować w tę relację?

Mówi się, że aby dowolna relacja przetrwała, trzeba o nią dbać. Dotyczy to związków, przyjaźni, zależności rodzinnych… a w marketingu – relacji z Google. Jak zadbać o dobry kontakt z wyszukiwarką? I czy w ogóle opłaca się poświęcać swój czas (i pieniądze) na tę specyficzną więź? Zobacz!

Przyjaźń z Google: relacja win-win

Zacznijmy od zauważenia, że w tym przypadku nie ma czegoś takiego jak wygrany-przegrany. Jeśli się starasz, to obie strony na tym korzystają. Ty możesz zdobyć lepszą widoczność w wyszukiwarce i tym samym – większą szansę na dotarcie do klientów. Z kolei Google zyskuje kolejną stronę wartą wyniesienia na wyższe pozycje.

W tym wszystkim są jeszcze internauci, którzy chcą znajdować informacje jak najlepiej pasujące do ich zapytań. W tym właśnie pomaga Google. Dostarczanie contentu wysokiej jakości, spełniającego oczekiwania użytkowników – o to tak naprawdę chodzi. Liczy się też sama struktura strony i uczynienie jej responsywną. Pomoże Ci to łatwiej pozyskiwać odbiorców z organicznych SERP-ów (Search Engine Page Results), czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania. Algorytmów wyszukiwarek nie sposób pominąć w tym układzie. Chcesz dotrzeć ze swym przekazem do internautów? Nie ma wyjścia: zaprzyjaźnij się z Google!

Na czym polega budowanie więzi z wyszukiwarkami?

Na początku może to wydać się nieco abstrakcyjne. Jak to – budować relację z jakimiś robotami?! Otóż to. I choć nie są to obiekty emocjonalne, to będą dla Ciebie wsparciem w inny sposób. Jeżeli masz swoją stronę internetową, z ich pomocą jesteś w stanie się wypromować. To tak jakby bardzo wpływowy znajomy przedstawił Cię odpowiednim osobom, z którymi potem możesz nawiązać kontakty biznesowe. A w jaki sposób przebiega budowanie relacji z Google? Trzeba przejść przez kilka etapów, które teraz omówimy.

Sprawdzenie obecnej sytuacji: jak Google postrzega stronę?

Na początek warto rozeznać się w bieżącej sytuacji. Na jakim etapie jest teraz Twoja więź z wyszukiwarką? Czy ta relacja powoli się rozwija, czy też stosunki są raczej chłodne? Przyjrzyj się, które aspekty działają, a nad czym trzeba jeszcze popracować.

Być może planujesz zbudować zupełnie nową stronę w miejsce poprzedniej. Wówczas należy przenieść odpowiednie elementy i zadbać o poprawne przekierowania. W innym przypadku ryzykujesz, że wyniki, które dotychczas zostały wypracowane na Twojej stronie, znikną. 

Słowa kluczowe są… kluczowe

W relacjach istotna jest komunikacja. To, jakie słowa wypowiadasz i jak słuchasz rozmówcy, mocno wpływa na kształt więzi.

W przypadku Google trzeba wiedzieć, jakie słowa stosować, by wyszukiwarka rozumiała Twój przekaz. Takie słowa i zbiory słów to tzw. frazy kluczowe. Muszą one być:

  • ściśle powiązane z tym, co chcesz wypromować na stronie,
  • zgodne z frazami wpisywanymi w wyszukiwarkę przez osoby, szukające Twoich produktów czy usług,
  • naturalnie wplecione w treści na stronę, aby nie brzmiały one sztucznie,
  • wybrane tak, aby jak najlepiej spełniać cele strony,
  • dawać Ci szansę konkurować z innymi graczami w branży.

By ostatni warunek został spełniony, konieczna jest analiza konkurencji. Sprawdź, jakich fraz kluczowych używają inne firmy, oferujące analogiczne produkty bądź usługi w sieci. Zobacz, które z nich są powszechne, a które mniej. Na początek nie celuj w te krótkie i bardzo popularne. Z nimi trudniej przebić się na tle już wypozycjonowanych stron. Wybieraj więc dłuższe, bardziej precyzyjne frazy. Pamiętaj o odmianach słów, aby treści miały naturalny wydźwięk.

Linki: kim jesteś i kim są „znajomi”?

Kolejna istotna kwestia to linkowanie. Możemy je podzielić na dwa typy:

  • Linki wewnętrzne – prowadzące z jednej podstrony do drugiej w obrębie strony. Dzięki nim roboty Google są w stanie łatwiej nawigować w witrynie, widząc powiązania pomiędzy poszczególnymi treściami. W taki sposób możesz także przekierować czytelnika Twojego bloga do konkretnego produktu czy do kategorii w sklepie internetowym.
  • Linki zewnętrzne – niejako „przyjaciele” Twojej strony. Linki prowadzące z witryn o dobrej reputacji w Google są wartościowe i pomogą Ci osiągnąć wyższe pozycje na liście wyników wyszukiwania. Przemyślane linkowanie wspiera indeksację, ułatwiając pracę robotom wyszukiwarek. Im więcej dobrych przyjaciół, tym lepiej. Ale nie przesadzaj z nadmiernym i sztucznym dodawaniem linków (wtedy wygląda to analogicznie do dodawania setek przypadkowych znajomych na Facebooku…)

Słowa to nie wszystko – zadbaj o wygląd!

To, co niesiesz w przekazie słownym, to jedno. Ale znaczenie ma również ogólny wygląd Twojej witryny. Spotykając się z przyjaciółmi, starasz się zapewne ubrać i prezentować schludnie, prawda? Upewnij się zatem, czy:

  • nawigacja jest intuicyjna dla użytkowników (czytelne menu i łatwe do znalezienia przyciski przejścia na inne podstrony),
  • strona prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych – bo to one wiodą prym,
  • całość jest estetyczna pod względem czytelności czcionek oraz doboru kolorów,
  • treści tekstowe są dodatkowo uzupełnione o ciekawe zdjęcia lub materiały wideo,
  • strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL („kłódeczka” przy pasku adresu).

Tutaj konieczne może być nie tylko dopracowanie motywu witryny od strony wizualnej, ale też modyfikacja kodu strony. Nie powinno być w nim niepotrzebnych elementów, spowalniających ładowanie się witryny w przeglądarce.

Więź trzeba nie tylko budować, ale i o nią dbać!

Udało się – Google Cię polubiło. Twoja strona wyświetla się wysoko. Ma sporo odsłon, bo internauci bez problemu trafiają do Ciebie z wyszukiwarki. Czy to już wszystko i można odpuścić? Oczywiście, że nie. Każdą relację trzeba pielęgnować, aby przetrwała. Należy ją podtrzymywać, dbać o nią, a niekiedy nawet przezwyciężać kryzysy.

W tym przypadku kryzysem może być aktualizacja algorytmu, która odbije się niekorzystnie na pozycji strony. Ale przecież to nie powód, by się obrażać. Konflikt da się załagodzić, pracując nad relacją – czyli weryfikując pozycję strony i pracując nad tym, aby ponownie znalazła się wyżej!

Przyjaźń z Google bywa trudna, to prawda. To wymagający „osobnik”, ale nie warto go z tego powodu ignorować. Ta relacja jest Ci niezbędna, gdy chcesz naprawdę zaistnieć online. Zainwestuj w nią już dziś. W Yasecure podpowiemy Ci konkretnie, jak ją zbudować. Zapraszamy do kontaktu!