Linki sponsorowane a organiczne – czym się różnią?
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak Google wyświetla Ci wyniki, gdy czegoś szukasz? Jakie linki pokazuje? Są to dwa typy odnośników: organiczne oraz sponsorowane. Czym się różnią?
Linki sponsorowane wyświetlają się na górze i na dole strony z wynikami wyszukiwania. Są wyraźnie oznaczone jako sponsorowane. Wyglądają podobnie jak organiczne rezultaty. Widać tutaj tytuł, krótki opis (meta) oraz link, prowadzący do reklamowanej witryny.
Wyniki te pokazują się na skutek wykupienia płatnej reklamy w wyszukiwarce. Reklamodawca płaci, gdy użytkownik kliknie link. To, gdzie dokładnie wyświetli się dana strona, zależy m.in. od:
- jej jakości,
- trafności słów kluczowych uwzględnionych w kampanii,
- dopracowania elementów tekstowych,
- zadeklarowanej stawki za kliknięcie.
Linki organiczne wyświetlają się w SERP-ach (wynikach wyszukiwania) pomiędzy linkami sponsorowanymi. O ich kolejności decydują zaawansowane algorytmy wyszukiwarki. Można jednak zadbać o pojawienie się wysoko w tych wynikach. Jak? Poprzez pozycjonowanie strony – czyli działania, mające wywindować ją na tej liście.
Które linki są lepsze? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Linki organiczne to dobre rozwiązanie dla krótkotrwałych kampanii. Przykład? Chcesz wypromować sezonowe produkty w swoim sklepie. Wówczas zainwestowanie w Google Ads, aby pokazać się w wynikach sponsorowanych, to dobry pomysł. Pozycjonowanie jest z kolei długotrwałym procesem. Efekt jednak utrzymuje się dłużej i da się dbać o zachowanie wysokich pozycji. Kampania linków sponsorowanych wygasa natomiast natychmiast po wyczerpaniu się przeznaczonego na nią budżetu.