Indeksowanie linków: czym jest i jak wpływa na SEO?
Dzisiaj kilka słów o indeksowaniu. Na czym polega ten proces? W jaki sposób wpływa na pozycjonowanie Twojej strony?
Indeksowanie polega na analizowaniu witryny internetowej przez wyspecjalizowane roboty wyszukiwarek. Googleboty sprawdzają w taki sposób całą sieć. Tworzą listę stron, obecnych w internecie, a następnie ustalają ich pozycje. Proces składa się z następujących etapów:
- Namierzenie – wykrycie nowego adresu URL (linku).
- Skanowanie (przeglądanie/crawling) strony WWW – zarówno widocznej dla użytkowników treści, jak i będącego „pod spodem” kodu strony.
- Indeksowanie – zapisywanie danych o witrynie. Indeksy przechowywane są w Google Data Center – pojemnych bazach, wyposażonych w ogromne serwery.
- Aktualizowanie. Gdy strona jest już w katalogu, roboty regularnie sprawdzają, czy powstały nowe podstrony albo pojawiły się zmiany w dotychczasowych. Pozwala to pokazywać w wyszukiwarce aktualne dane.
Kluczowa sprawa: bez indeksowania nie ma pozycjonowania! Zawsze więc warto upewnić się, czy Twoja strona i jej podstrony są już zapisane w indeksie. Zweryfikujesz to np.w Google Search Console. A co robić, by strony zostały poprawnie zaindeksowane? Oto kilka wskazówek:
- Pisz jakościowe, merytoryczne treści.
- Zoptymalizuj teksty pod SEO. Dodaj title i meta description, zbuduj odpowiednią strukturę nagłówków i dopasuj słowa kluczowe.
- Zoptymalizuj zdjęcia, obrazy, filmy na stronie (wielkość plików, opisy alt).
- Zadbaj o odpowiednie linkowanie wewnętrzne – w ten sposób tworzysz „ścieżki”, pomagające robotom wykryć powiązania między podstronami.
- Wgraj mapę strony do Google Search Console.
- Sprawdź, czy witryna ładuje się odpowiednio szybko (weź pod uwagę wytyczne Core Web Vitals) i poprawnie na różnych urządzeniach.
- Upewnij się, że ważne podstrony nie mają tagu „noindex” w sekcji head kodu HTML.
<head>
<meta name="robots" content="noindex">